2005-09-12 Cascais Portugal

På morgonen den 4/9 gick vi upp på byn Nazaré. Mycket turister och en härlig lång sandstrand. Överallt var det stånd med torkad fisk och stånd med nötter. Christina och Jan tog följe med oss och vi åkte en linbanespårvagn upp till ett berg där gamla stan låg. Där uppe fick vi en underbar utsikt över Nazaré och dess omgivning. Vi promenerade ut till udden vi seglat runt när vi kom hit och kollade in fyren. Väldigt dramatiska vackra berg som var mer röda till färgen än innan. Vi passade på att äta på en restaurang medan vi var uppe på berget. Milla och Hans tog en skaldjursstuvning som man var tvungen att vara två för att beställa. När den kom in insåg vi att man lika gärna kunde vara fyra att dela på den med tanke på hur mycket mat det var. Den smakade fantastiskt och tillslut hade dom fått i sig nästan hela. På kvällen var Christina och Jan över på ett glas vin och även Ragnhild med sin dotter Una från den Norska båten Aurora kom över en sväng.

Måndagsmorgon startade vi med att sätta vårt bomärke på en mur. Längs kajen gick det en mur där man målade eller skrev sitt båtnamn. Vi ville naturligtvis också stå med så Stefan och Emma ställde sig och målade. Efter att dom målat klart seglade vi vidare. Vi styrde kosan mot ön Berlenga som låg en bit utanför kusten. Vi ankrade i viken bland alla andra båtar. Ön var hög och hade flera stora grottor vid vattenkanten. Det stod även en fästning på ön som numera användes som dykcenter. En av grottorna gick rakt igenom berget och man kunde köra igenom med dingen och komma ut på andra sidan. Ön var häftig och spännande och vi hade tänkt stanna en natt till men efter första natten insåg vi att det inte gick. Det var vansinnigt skvallpigt och man fick nästan hålla i sig för att inte ramla ur kojen. Ankarbotten bestod av berg och det var svårt att få något riktigt fäste. Klockan 6.30 gick ankarlarmet och vi tyckte vi låg farligt nära bergskanten. Vi såg att en boj blivit ledig så vi tog upp ankaret och la oss där i några timmar för att få lite mer sömn. På morgonen var vi ensamma kvar, alla andra som kom samtidigt som oss hade även dom tyckt att det var för jobbigt att ligga kvar och seglat vidare. Vi valde att göra det samma och seglade nästan 50 sjömil till Cascais. Vi kom fram vid sju tiden och ankrade upp i en fantastisk vik rätt utanför stan.

På onsdag fick Hans gå till tandläkaren för han hade bitit av en tand när han ätit godis. Sen gick vi runt på stan och utforskade. Emma och Stefan hittade ett ställe där dom sålde lösgodis och blev överlyckliga. Flickan som jobbade i kiosken la alla små godisbitar i rad så när man grävt runt med sin sked för att plocka upp godiset man ville ha gick hon dit och la ordning dom igen. Snacka om onödigt jobb. Därför var godiset väldigt dyrt och vi skrattade när vi insåg att vi köpt smågodis för nästan 140 kronor. Men så gott det var när vi kunde frossa i allt sött. Tyvärr fanns det inget salt godis och det börjar man sakna nu. På kvällen tog vi dingen till marinan där P-G och Pia i båten Grace låg. Vi hade med oss sangria och dom bjöd på plockmat. Vi hade väldigt trevligt och pratade mycket om överfarten till Madeira som dom skulle göra dagen efter. Efter att önskat dom säker och skön seglats åkte vi tillbaka till oss och kojade.

Torsdag blev städ- och båttillbehörsdag på förmiddagen och sola och bada på eftermiddagen. På kvällen spelade vi spel och tryckte i oss smågodis. Fredagsmorgon styrde vi båten till Lissabon. Vi la oss i en marina inte allt för långt från centrum. Vi började vår vistelse med att dricka sangria och äta plockmat i Christina. Sen gick vi upp på stan och promenerade runt. Emma och Stefan gick på Arabiskrestaurang och gick sen ut på en riktig barrunda. Dom kom tillbaka till båten först kl 7 på morgonen. Milla och Hans började lördagen med att gå på marknad och sen till Castelo de sao Jorge en borg från 139 före Kristus. Emma och Stefan åkte till ett köpcenter och kollade på bio. På kvällen sammanstrålade vi och gick på Fado restaurang tillsammans med Christina och Jan. Vi passade även på att skåla för Milla och Hans 34:e bröllopsdag vid tolvslaget.

Söndagsmorgon gick Stefan och Emma och kollade på Castelo de sao Jorge medan Milla och Hans var på Fadomuseet samt katedralen. Vi seglade tillbaka till Cascais där vi nu ligger. Här skall vi bunkra och invänta rätta vindarna för att segla till Madeira, en resa som tar ca 5 dygn.