05-07-04 Peterhead Scottland

Så var vi då äntligen på väg, efter fem års planerande och sparande. Vi lämnade Hönö Hedens hamn 26/6 kl 14.20. Massor av familj, vänner och bekanta var där för att vinka av oss. Det var svårare att säga adjö än vad vi hade förväntat oss och mycket tårar blev det. Med tusen olika känslor släppte vi förtöjningarna och lämnade hamnen. Vi vill passa på att tacka Carin och Linda med respektive samt familjen Eklund som hjälpte oss få klart i huset och vår granne Mikael Dansken som hjälpt oss med båten.

Eftersom vinden var västlig beslöt vi oss för att segla norr över mot Skärhamn som första mål. Vi kom dit vid 18 tiden och det var skönt att få lite tid att packa det allra sista. Vi la oss tidigt och vi var alla trötta efter allt som hänt under dagen.

Måndagen började med kulingvarning så vi bestämde oss för att stanna en dag till i Skärhamn och göra ärenden. Vi passade även på att gå på Akvarellmuseet och tittade på en underbar utställning av Ivar Arosenius känd för att ha skrivit och målat barnboken kattresan.

På tisdag morgon styrde vi kosan mot Skagen. Vi hade nordvästan och ganska blåsigt. Vinden vred till Väst och vi fick gå för motor dom sista två timmarna. Allt som allt tog det oss nio timmar dit. Vi lämnade Skagen på onsdag morgon vid 10 tiden och la kurs mot Mandal i Norge. Vi hade först friska vindar och en underbar segling men efter några timmar mojnade det och vi fick gå för motor i nio timmar. Som tur var så började det blåsa igen och vi kunde börja segla igen. Vi har delat upp oss två och två och går vakt fyra timmar i stöten. Dom fyra timmarna får man dela upp som man vill i sitt vaktpar. Det funkar alldeles utmärkt då man kan välja om man vill ha sällskap eller sova två timmar extra. Det tog oss 24 timmar till Mandal och vi valde att endast göra ett snabbt pittstopp på två timmar där eftersom väderprognosen lovade sydost och ostliga vindar vilket var alldeles utmärkt för oss. Vi duschade, åt och handlade innan vi kastade loss för vår segling över nordsjön.

Nordsjön visade sig från sin allra bästa sida med vindar från sydost och ost från 6-10 s/m. Vi hade alla varit inställda på en tuff segling, man har ju hört historier om hur jobbigt det kan vara där ute.

Hans väckte oss tidigt på fredag morgon av att tre delfiner surfade på våran bogvåg. Vi blev förvånade och hade ingen aning om att det fanns delfiner här. Resten av resan fick vi besök av delfiner fem gånger till, en av gångerna var dom sju stycken som lekte runt båten. Emma fick även se en mamma som visade sin lilla unge hur man tog fart och hoppade framför båten. Vi kom fram till oljefälten och såg mängder av oljeplattformar. Det var dimmig så vi var lite oroliga att vi skulle komma för nära men vi kollade ofta av radarn och klarade oss helskinnade.

Lördagen började med strålande sol och stiltje och fick gå för motor i 8-10 timmar. Efter ett tag kom en lots och anropade oss, det var ett fartyg längre fram som bogserade något med en vajer som var hela 6 km lång. Tur att man inte hamnade emellan dom. Vi började nu känna att vi snart var framme i Peterhead Scottland och satt och snackade om vilken tur vi haft med väder och vind. Det skulle vi aldrig gjort för kl 21 på lördag kväll började det blåsa upp. Vi tog in ett rev på storen men fick snart bärga den. Med bara en lite näsduk till genua seglade vi i 18-20 s/m. Vågorna gick höga och vräkte sjöar över båten. När klockan blev tre fick Hans och Stefan syn på ljusen från Peterhead och gjorde sitt yttersta för att segla oss in i hamn. Det tog ytterligare två timmar innan vi kunde lägga till vid bryggan då det hade varit långt kvar och svårt att hitta in mellan pirarna i den svarta natten. Vi var alla trötta och gick och la oss för en riktig natts sömn efter tre dygn och 17 timmar på havet (2 timmar av dom var pittstoppet i Mandal).

Vi vaknade kl 11.30 lokal tid och det första vi gjorde var att duscha och äta frukost på nybakat bröd som Milla bakat. Vi tog en promenad i stan och kollade på alla gråa hus och käkade glass. Vi gick på maritimt museeum som berättade om Peterhead som gammalt fiske- och valfångstsamhälle. Sen gick vi tillbaka till båten och städade, vilket verkligen behövdes. På kvällen gick vi in till stan igen och käkade fish and chips och besökte en pub där vi drack en pint öl. Nästa anhalt blir antagligen Mc Duff och sen in i Caledonian Canal där vi skall speja efter Loch Ness sjöodjur.