Caribien 2.

Den 27 januari kl. 08.30 bröt ankaret vattenytan i Rodney Bay på St. Lucia och vi satte kursen mot Martiniq. Vinden var NO och det blåste 9-12 m/s och vågor på 2,5m. Det var ganska gungit och svårt att hålla upp mot vinden så när vi närmade oss ön så startade vi motorn och gick för maskin in till Le Marin på Martiniq. Vi hade seglat 24,5 distansminuter och gjort en snittfart pa 4,3knop. Kl.15.00 ankrade vi upp och tog dingen in för att klarera in. De hade stängt kl.13.00 och öppnade inte igen förrän i morgon. Nästa morgon klarerade vi in och nu är vi i EU vatten. Martiniq är en mycket välordnad ö i jämförelse med de andra öar som tillhör England. Tyvärr så pratar de enbart franska här så det är lite svårare att göra sig förstådd. Dagarna användes till att bada skrapa båtbotten och promenader i byn.

På kvällen den 31 januari kom Carin, Linda, Havana och Tobbe till oss. Det kan bli trångt med 6 personer i en 10m båt så Linda o Tobbe sov hos Emma o Stefan i deras båt. Det var en bra lösning. Vi låg kvar i Le Marin två dagar och badade frn båten samt dingade in till stranden så Havana kunde få springa av sig och göra sandslott samt bada.

Därefter gick vi ett par sjömil till ett ställe som heter St. Anne. Där ankrade vi upp framför en underbar sandstrand där Havana kunde få roa sig med bad o lek. En kväll var det karneval i byn med mycket sång, musik och fina dräkter.

Janne på Christina fyllde år en dag och de bjöd på kaffe och tårta i sin båt. Det var trångt men gemytligt. Vi hade också en grillfest på stranden en kväll tillsammans med Pamina, Charlotta, Freedom, Ace of Space, Rosalinda och Maria III. Vi var ca 18 personer och hade en mycket trevlig kväll.

Vi hyrde också en buss och körde runt på ön. Vi besökte ett fint vattenfall som låg inne i regnskogen och där kunde vi bada. Vi körde också till St. Pierre som var huvudstad på Martiniq innan den utplånades av ett vulkanutbrott. Några ruiner stod kvar och berättade om katastrofen. Under färden körde vi förbi flera bananplantager och sockerrörs odlingar. En pittoresk lite fiskeby besöktes också innan det mörknade och vi ställde kosan hemmåt.

Den 8 februari klarerade ut från Martiniq och seglade till St. Lucia. Vi ankrade upp framför stranden vid Rodney Bay så det var lätt att ta dingen in och bada om man inte ville bada från båten. På fredag kvällen var vi på ”jump upp street party” i Gros Islet. Där träffade vi Grågås som vi inte sett sedan Kanarieöarna.

Vi har haft mycket trevliga dagar tillsammans med våra ungdomar samt vårt barnbarn. Det var fantastisk och se hur snabbt man kan anpassa sig till båtlivet. Havana gillade att stå i fören i dingen och skrattade gott när vattnet skvätte på henne. Två veckor går fort och ungdomarna måste resa hem så på söndagen seglade vi ner till Castris så de kunde ta en snabbfärja till Martiniq och flyget hem till Sverige och kylan igen. Efter det att färjan gått så lättade vi ankar och seglade vidare till St. Vincent dit vi kom sent på kvällen tillsammans med Ace of Spades och ankrade i mörkret. Det är inte roligt att gå in i en vik i mörker men med hjälp av ekolod, radar och bra hamnbeskrivning så gick det bra. Där låg vi bara en natt och fortsatte tidigt nästa morgon till Bequie. Där använde vi dagen till att lämna in tvätt och städa upp i båten. Även där låg vi bara en natt och fortsatte ner till Union Island där vi ligger nu. Här ligger också Freedom, Bonanza och Eos. Eos har vi inte heller träffat sedan La Gomera och Bonanza, en norsk båt med fyra ungdomar, har vi inte träffat sedan Bequie så det var ett kärt återseende.

Här ligger vi nu ett par dagar till inn an vi seglar vidare mot Grenada…