2005-09-04 Nazaré Portugal

Viana do Castelo visade sig vara en riktigt mysig stad. Vi fick även glädjande besked, det fanns ett ställe som kunde fylla våra gasolflaskor. På måndag morgon gick vi dit och lämnade båda våra flaskor tillsammans med Christina och Jan. Vi skulle hämta dom igen nästa dag vid 11 tiden. Vi var överlyckliga och kände hur en stor sten föll från våra hjärtan. Det blev därför tre nätter i Viana do Castelo och dom tillbringade vi med att gå runt i stan, fika och promenera. Sista kvällen grillade vi på piren med Christina och Jan, ingen av oss hade ju någon gasol att laga mat på. Vi drack sangria och hade det väldigt trevligt. Kvällen slutade i Christina (båten) med kaffe, te och kakor.

Tisdag 30/8 efter att vi hämtat våra fyllda gasolflaskor seglade vi vidare. Det var dimmigt och lite vind. Vi seglade i några timmar men när vi bara låg och guppa i 1,5 knop startade vi motorn. Vattnen här är fulla med fiskenät så det gäller att ha koll när man styr så man inte får in något i propellern. Milla lyckades fånga en makrill men fick tyvärr ta upp reven innan hon kunde fånga fler. Vi hade följe med Christina hela vägen till Povao de Verzim där vi la oss i marinan. Christina hade haft riktig fiskelycka och gav oss fem färdigrensade makrillar. Nu hade vi tillräckligt med makrill till middag för fyra. Milla testade att koka potatis i den nyinköpta tryckkokaren vilket gick helt ok men det är lite krångligt innan man lärt sig till 100%. Det blev en riktig festmåltid som vi njöt länge av. På kvällen tog vi en promenad på strandpromenaden. Här är det mer turistigt än vi är vana vid men otroligt charmigt. Stora lampor som ser ut som palmer, högtalare i lyktstolparna som spelar musik och souveniraffärer som är öppna till sena natten.

På onsdagsmorgon tog vi bussen till Porto tillsammans med Christina och Jan. Väl där så splittrade vi på oss och Emma och Stefan kollade runt på stan och käkade lunch nere vid kajen. Milla, Hans, Jan och Christina kollade runt på stan, åt på en liten mysig restaurang och gick runt i portvinshusen. Dom var hos tre stycken portvinstillverkare bland annat Sandeman och Krohn där dom även fick provsmaka. Dom köpte en flaska som dom delade på senare på kvällen i Blue Marlin tillsammans med choklad och fikonbollar.

Nästa morgon seglade vi vid 10 tiden. Det var lite vind och efter någon timme drog en tjock dimma in. Vi fick förlita oss på radarn då vi bara såg ca 60 meter framför oss. Utanför Porto låg flera stora tankers ankrade så det var tur att man såg dom på radarn innan dom dök upp ur dimman. Vi seglade och körde för motor om vartannat hela dagen. När vi skulle köra in mellan pirarna till Aviero insåg vi att vi hade motström. Istället för 5,5 knop som vi brukar göra med motorn låg vi nu i 2 knop. Tillslut kom vi fram till bukten vi skulle ankra i. Morgonen efter tog vi dingen in till byn och tittade runt lite. Vi köpte färskt bröd och fikabröd till kaffet. Hela Portugal kryllar av hus som är klädda i färgglatt kakel, det ena finare än det andra.

Vi seglade åter i svaga vindar längre söderut. Det är typiskt, i Spanien blåste det för mycket och här blåser det för lite. Vi seglade ömsom gick för motor och Milla fångade 4 st makrillar. Vi hade kunnat få många fler för havet kokar av fisk men vi behövde inte fler än en var. Vart man än kommer står portugiserna och fiskar och dom får napp hela tiden. Inne i hamnarna simmar stora stim med enorma fiskar. Vi har även sett klumpfiskar som simmar vid ytan när vi seglat. Vi kom fram till Figueira da Foz och blev invisslade av polisen som stod på bryggan. Vi var tvungna att visa båtens papper och våra pass, något vi redan gjort i första hamnen i Portugal. Vi fick förklarat för oss att vi skall göra det i varje hamn vi kommer till. Det känns lite onödigt då vi seglat från Sverige till Portugal utan att visa passet en enda gång. Men det är inte mycket man kan göra åt saken så vi visade snällt alla papper vi hade. Sen kunde vi lägga till vid bryggan där vi skulle ligga. Vi tog en kvällspromenad i en väldigt död stad. Det var ju fredag, vart var alla? Tillbaka i båten bjöd vi ner Christina och Jan på en öl och chips. Christina poppade poppkorn i stekpannan och vi hade en väldigt trevlig kväll.

Lördagsmorgon seglade vi mot Nazaré i lite bättre vindar. Efter 9 timmar kunde vi lägga till vid en liten hamn som låg en bit från staden. Även här blev vi invinkade av polisen. Efter middagen gick Milla och Hans över till Christina på kvällsfika. Idag söndag skall vi utforska staden och slappa lite.