2005-08-27 Viena do Castelo Portugal

Vi gjorde stan i Vigo på Fredag. Vi shoppade lite och sen kollade vi in en park. Vi gick runt i gamla stan och insåg att det var en ganska sliten stad. Vi trodde att det skulle vara mer runt Volvo Ocean Race men det var ingenting. På kvällen gick Emma och Stefan ut och tog två öl med Marita och Stine, två Norska systrar från båten Agape. Dom är ute och seglar med sina föräldrar i en 31 fotare (den är dock ganska så mycket mindre än vår 33 fotare) och vi har stött på varandra med jämna mellanrum sen La Coruna. Vi är imponerade att dom kan klarar av att segla fyra stycken i en såpas liten båt och helt plötsligt känns Blue Marlin ganska stor. Lördagsmorgon och vi seglade 8 sjömil till en liten ö som heter Cíes. Det första man fick syn på var en jättelång kritvit sandstrand. Vi ankrade och Milla och Hans åkte in med dingen medan Stefan och Emma satt ankarvakt. Lite senare åkte Emma, Stefan och Hans över till Agape för att se hur deras båt ser ut plus att hjälpa dom med lite datorproblem. När vi kom tillbaka till Blue Marlin ca 30 minuter senare insåg vi att vi dragga sakta bakåt. Det var bara att ankra om och hoppas att vi skulle sitta bättre denna gång. Detta gjorde att natten blev lite orolig då det blåste mycket. Vi har fått vänja oss vid att det blåser ca 7-10 s/m nästan hela tiden. Dagen efter konstaterade vi att vi satt och nu kunde vi börja lämna båten alla fyra samtidigt. Vi promenerade till olika utkiksplatser och fyrar och blev helt betagna av vyerna vi fick se. Detta är helt klart ett litet paradis. Vi solade och badade (måttligt för det är inte varmt i vattnet) och tog det så mañana vi bara kunde. Den svenska båten Christina dök upp andra dagen. Det är också en båt vi träffat lite här och där. Vi bestämde att gå och ta en öl på en liten restaurang med dom och Agape på kvällen. Vi hade väldigt trevligt och det blev mycket prat om våra olika erfarenheter och resplaner. Efter tre underbara dagar på Cíes seglade vi vidare. Bara 8 sjömil nedanför ligger staden Baiona. Där ankrade vi upp utanför marinan. Emma hade fångat upp en liten bacill någonstans och fick feber och turistmage, big time. Medan hon spenderade sina dagar på toaletten och i sin koj gjorde vi andra stan, handlade och promenerade runt en jättestor borg. Efter två nätter för ankar gick vi in till marinan och la oss där istället. Vi behövde el för det var vindstilla och disigt så varken vindgeneratorn eller solpanelen alstrade någon ström. Som tur var låg Christina också i bukten och hon är sjuksköterska så vi frågade henne om inte Emma kunde äta någon medicin. Så efter fyra dygn fick Emma börja äta antibiotika och blev ganska snart lite piggare. Men dieten sa ris och kokt morot medan dom andra åt underbart grillat kött. Köttomanen Emma blängde på dom andras tallrikar och grät en smula inombords. Tyvärr gör antibiotikan att hon inte heller kan vara i direkt solljus (i minst 10 dagar) så långbyxor och långärmat på i hettan, man tackar. Det är otroligt hett här och vi har hört att det är katastrof i Portugal med torka, skogsbränder och vattenbrist. Tydligen är det varmaste sommaren på 60 år. Dom har ju helt klart stora problem med skogsbränder här i Spanien så det är svårt att tänka sig hur det kommer bli i Portugal då. Efter en natt vid brygga hade vi tänkt segla vidare men det fanns ingen vind så vi la oss för ankare igen. På kvällen kom Christina och Jan över på en öl och lite vin. Vi åkte sen gemensamt in till stan och lyssnade på en blåsorkester. Nästa morgon Valde vi att lämna Baiona med eller utan vind. Det blev utan och motorgång i 6 timmar. Vi korsade gränsen mellan Spanien och Portugal och hamnade i en stad som heter Viana do Castelo. Här ligger vi nu och skall stanna i två nätter.