2005-08-18 Vigo Spanien

Dagarna gick i La Coruna och vi fick gjort en hel del. Mycket av tiden gick åt att springa runt och leta efter saker som vi behövde till båten. Man önskar verkligen att det hade funnits en Hjärtmans här så man kunde få tag på allt man behöver men det är det inte tal om. Man får snällt springa runt till 20 olika butiker och se om dom har det som man letar efter. Vi har tyvärr fått erfara att dom oftast inte har det just vi behöver. Gasol har vi inte kunnat fylla över huvudtaget (inte på Irland, Nord Irland eller Scottland heller) och vi är flera som letar efter påfyllningsställe. Gasolregulatorn som vi haft problem med har som tur är lagat sig själv. På vägen över Biscaya tappade vi radarreflektorn och kicktaljan till bommen lossnade så det behövdes fixas, vi hade också vattenpumpen på lagning. Vår autopilot behöver lödas om men vi har inte hittat någon som kan fixa det ännu. Ja ni ser att listan på saker som måste åtgärdas är lång och den fylls på allt eftersom. På torsdagsmorgon tog vi bussen till Santiago de Compostela, en gammal vacker stad med en jättestor katedral. Vi strosade runt bland alla trånga gränder och tittade på mängder av gamla kyrkor. I den stora katedralen fick vi se hur dom svängde med en stor behållare med rökelse. Prästerna såg till att den fick ordentlig fart med hjälp av långa linor och ibland såg det ut som om den skulle åka rätt upp i taket. Överallt såg vi pilgrimer, dom vandrar runt till olika kyrkor i Galicien. Det är en religiös ritual som många katoliker gör. Vi käkade lunch och sen tog vi bussen tillbaka till La Coruna. Tillbaka i båten valde vi att gå ut och lägga oss för ankare. Fyra dagar vid brygga och vi var redan uppe i 70 € (nästan 700 kr). Fredag 12/8 och vi hade tänkt att segla vidare men utanför pirarna upptäckte Hans att vattenpumpen som vi just lagat fortfarande läckte. Det blev till att vända och lägga oss vid samma brygga som vi lämnat dagen innan. Medan Hans väntade på reparatören passade Emma, Stefan och Milla på att gå och bada. Detta var tro det eller ej, vårt första dopp i spanskt vatten. Det var otroligt uppfriskande i hettan. Reparatören tog med sig vattenpumpen till sin verkstad och sa att han skulle återkomma kl 18. Vi passade på att gå och äta och valde ett ställe där dom hade trerätters inkl vin för bara 4,60 €. Vi åt tills vi storkna och gick tillbaka till båten för siesta. Reparatören kom tillbaka vid 19 tiden och monterade på vattenpumpen igen. Vi valde att snabbt lämna bryggan och lägga oss för ankare istället så att vi skulle slippa betala hamnavgift. Lördagsmorgon och vi kunde äntligen segla vidare. Det blåste inte så mycket när vi började men ju längre vi seglade desto mer blåste det. När vi nästan var framme i Camarinas blåste det 20 s/m i byarna. Vi ankrade bredvid The Spice II som låg i bukten, man har en tendens att stöta ihop när man seglar runt här. Det blåste fortfarande mycket och det blev en ganska orolig natt med svårt att sova och tron av att vi skulle dragga fanns hela tiden. Nästa morgon efter lite båtfixande tog vi dingen in till stranden och staden. Vi promenerade, solade och badade. Det är inte supervarmt i vattnet men det är helt ok att doppa sig i. På kvällen grillade vi på båten och hade aftondans med schlagertema. Vi såg hur två helikoptrar vattenbombade en skogsbrand strax bakom stan. Det verkar som om dom har stora problem med bränder här då vi sett flera stycken medan vi seglat. Måndag 15/8 seglade både vi och The Spice II vidare. Det hade varnats för grov sjö och upp till 15 s/m men vi ville vidare och hade vind och vågor med oss. Nu skulle vi runda Cabo Fisterra, en udde som vi hört skulle vara jobbig att runda. Det blåste mycket och vi hade bara ute en liten bit på genuan. När vi rundat udden var det precis som om någon stängde av vindmaskinen. Helt plötsligt mojnade det så vi fick sätta alla segel och hade ändå svårt att segla framåt. Det blev väldigt varmt och tröjor och byxor åkte av i en väldig fart. Detta är precis vad vi har längtat efter, den riktiga värmen och smörseglingen. Vi ankrade i en vik vid staden Muros och när Hans skulle låsa upp låset till utombordaren tappade han nyckeln i vattnet. Det hade inte varit några som helst problem om inte startnyckeln till vår vanliga motor satt på samma nyckelknippa. Om vi nu draggade kunde vi inte starta motorn. Vi vände upp och ner på hela båten för att hitta reservnyckeln men förgäves. Vi insåg dock att man kunde starta med en liten skruvmejsel. Tillsammans med Lollo och Kjell åkte vi in till stan och kollade oss omkring. Det blev två öl på en uteservering och fastän klockan började närma sig 23 så satt vi i bara t-shirt och shorts. Vi valde att stanna en dag till i Muros medan The Spice II seglade vidare. Staden är vansinnigt mysig med ett virrvarr av trånga gränder. Vi passade på att bunkra och kollade runt på stan. Vi gick på marknad och käkade tapas till lunch på en uteservering. På kvällen grillade vi revbensspjäll och kollade in spektaklet kring fiskebåtarnas ankomst. Det ringdes i kyrkklockor så fort en fiskebåt närmade sig land. Det hoppade delfiner runt i viken och dom välkomnade också fiskarna genom att hoppa i deras bogvåg. Dessutom var det fyrverkeri som enbart bestod av smällare som ekade mellan bergen. Det smällde i säkert 30 minuter och till final smattrade dom på så mycket dom orkade. Vi åkte in till stan efter middagen och kollade på fiskemarknaden som var i full gång eftersom alla fiskebåtarna kommit in. Det var liveuppträdande på torget som vi stannade och tittade på en stund.

Onsdag 17/8 seglade vi i härliga vindar mot Pontevedra. Milla fiskade och fick en makrill som blev ett tillskott till middagen. Vi valde att ankra en bit utanför stan vid en liten ö med en jätte mysig sandstrand. Emma och Milla tog ett kvällsdopp och Emma simmade 10 varv runt båten, något vi skall se som vår nya träning. Vi tog dingen till stranden där Stefan lyckades dra sönder gummit på sin nyinköpta harpun, ibland vet han inte hur stark han är. Morgonen efter seglade vi vidare mot Vigo som är starten för Volvo Ocean Race 2005. Vi hade riktig smörsegling och Emma och Stefan badade från båten. När vi lagt till vid marinan och städat båten gick vi upp på stan. Vi gick till en nyckeltillverkare för att se om han kunde tillverka en ny startnyckel till oss. Mannen var dövstum och spansk så det var svårt att kommunicera men han var mycket hjälpsam. Han tillverkade två nycklar genom att fila och slipa. När han fick reda på att vi seglat hit från Sverige fick vi nycklarna gratis. Han vägrade ta betalt och vi tackade och bugade, nu kan vi starta båten utan skruvmejsel. Vi skall ligga kvar här minst en natt till och imorgon blir det sightseeing i den mycket vackra staden.