Finike 2011-02-04

Nu har vi kommit till marinan i Finike efter en härlig tid hemma i Sverige tillsammans med familjen.

Vi åkte hem i början av juli till den fina svenska sommaren för att ta över huset och fixa till det lite med målning och rensa i trädgården. Samtidigt passade vi på att hälsas på våra vänner och släktingar. Det är alltid roligt att träffa bekanta igen efter lång tids frånvaro. Sommaren var fin och vi hade mycket tid med vårt barnbarn. Vi fiskade krabbor och badade.

I oktober åkte jag ner igen och Milla skulle komma efter. Resan ner gick bra och jag kom till Finike klockan tolv på natten. Det var alldeles mörkt och jag fasade för att det skulle vara en massa ohyra i båten som jag inte kunde se. Med bävan drog jag bort nedgångsluckan och snabbt lyste jag in i båten med en ficklampa men inget syntes. Vid en närmare inspektion så såg båten mycket bra ut invändigt. Jag kröp till kojs och somnade snabbt. På morgonen var det dags för inspektion utanpå. Båten var täckt med ett fint lager damm av sand så det var att plocka fram slangen och koppla den till vattenposten och spola och tvätta hela båten utvändigt. Detta tog ett par dagar och efter det så såg båten väldigt fin ut igen.

Jag hade en trevlig tid i Finike och många båtar hade nu kommit hit för att övervintra. Det var full aktivitet i marinan med fråge-, film- och pubkvällar. På dagarna hade man yoga-, navigation-, och målarkurser. Dessutom gjorde vi trevliga promenader i omgivningarna bl.a. på Lycian way. En dag ordnade Ulla och Sune en heldag på ett lyxhotell med “all inklusive”. Vi kom dit på morgonen och åt frukost. Sedan hade vi olika aktiviteter såsom bordtennis, simma i polen och spela minigolf. Lunch och middag åt vi också där samt hade lite tid i baren på kvällen innan vi åkte hem till våra båtar. Vi var mätta, glada och mycket nöjda med arrangemanget.

Nu var det dags för Milla att komma ner. Emellertid blev det inte så utan Milla blev kvar i Sverige för att ordna med ett par saker. När vår dotter som bor i Ungern hörde detta tyckte hon att vi skulle träffas och fira jul tillsammans. Det tyckte vi också var en bra idé. Istället för att Milla skulle komma ner och en månad senare åka hem igen beslöt vi att jag skulle åka hem i slutet av november.

Flygbiljett bokades och jag började förbereda mig för hemfärden. Det var vinter hemma och jag hade inte några vinterkläder i båten. Det var ju inte meningen att vi skulle vara i Sverige över vintern. Jag tog i alla fall på mig de varmaste jag hade och hoppades att det skulle gå bra. Jag var ju mest inomhus intalade jag mig själv. Jag reste tillsammans med ett annat svenskt par och vi gjorde sällskap till Köpenhamn. I ett kallt och vintrigt Köpenhamn hade vi ett par timmars väntan innan tågen började gå. Vi fick sitta och vänta i ankomsthallen som var svinkall för varje gång det kom någon så gick dörrarna upp och de var sällan stängda mer än någon minut. Stolen som vi satt på var av aluminium och det gjorde inte saken bättre.

Jag hade bestämt att ta tåget som gick en timma senare än det första för då slapp jag byta i Malmö. Jag vinkade av mitt resesällskap, som tog det första tåget och såg fram emot att snart skulle jag också komma ombord på det varma tåget. Det var dags att gå ombord och när konduktören kom meddelade han mig att på grund av reparationsarbete så var jag tvungen att byta i Malmö. Hade jag vetat detta hade jag ju tagit det tidigare tåget. Nu fick jag stå på en dragig perrong och vänta på nästa tåg. Frusen var jag förut och inte blev det bättre av att stå har och vänta.

På tåget var det svinkallt. Varje gång som tågdörrarna öppnades så rusade kalluften in och när kupén var något så när uppvärmd igen så var det dags för tåget att stanna och öppna dörrarna och släppte då ut värmen.

Väl framme i Göteborg mötte Milla mig och hade med sig varma kläder. Det hjälpte lite men jag var fortfarande ganska nerkyld. Väl inomhus så blev det frukost och varmt kaffe. Jag tappade upp ett bad för att snabbt få tillbaka värmen. Jag låg i varmt vatten ett par timmar och bytte vatten tre gånger innan jag tyckte att det kändes bra igen.

Det var full vinter i Göteborg och mycket vackert. Efter ett par dagar hade jag vant mig vid kylan och det var fantastiskt att gå i Slottsskogen och se all denna vita snö som låg där. För oss var det längesedan vi hade en vit vinter. Det blev mycket pulkaåkning tillsammans med barnbarnet och även jag gjorde ett par försök till alla barnens förtjusning.

Glädjande så fick jag jobb igen på min gamla arbetsplats, som jag hade första gången som vi var hemma under vår segling. Det var roligt att träffa gamla och nya arbetskamrater.

Dagen för julafton kom Linda tillsammans med sin sambo. Julafton firades med familjen och vi hade det väldigt trevligt. Besök blev det av en tomtemor och en liten nisse. Tyvärr så hade Havana och Milla gått ut för att köpa tidningen så de missade besöket av tomtemor och nissen. Nyårsafton firade vi tillsammans med goda vänner i Landvetter, också detta var trevligt för en del av dessa hade vi inte sett på länge.

Tiden går fort. Det var dags igen att åka ner. Flygbiljett införskaffades och reservdelar och tillbehör köptes. Onsdagen den 2 februari tog vi tåget till Köpenhamn för vidare transport till Finike och marinan.