Australien 2009-06-16

Det första vi gjorde när vi kommit till Darwin var att besöka tullen och Indonesiska ambassaden. På tullen gjorde vi klart för vår utklarering den 18 juli och på Indonesiska ambassaden lämnade vi in vår ansökan om visa till Indonesien. När detta var gjort gick vi igenom vad som var mest akut att åtgärda med oss och båten. En lista gjordes upp och det tog ett par dagar att fixa detta. Samtidigt passade vi på att titta på stan och gå på marknader och muséer. Darwin är en trevlig stad och vi trivdes bra här.

Vi passade på att hyra en bil för några dagar och gav oss iväg för att besöka några nationalparker. Vi besökte tre som ligger här i norra Australien. Det var Lichfield-, Nitmiluk- och Kakadu national park. Det var långa avstånd mellan platserna men vägarna var fina och det var glest med trafik. Vi körde på vägar som tillät 130 km/timme och som i Sverige bara hade tillåtit 70 km/timme. Det värsta var när det kom så kallade road trains, en lastbil med flera släp. De var över 50m långa och det dammade bra omkring dem. Det var en mycket givande tur. Vi hade tänkt oss ligga på vandrarhem men skolan hade precis startat sitt vinterlov så det var fullbelagt överallt. Det var till att köra till en campingplats och sova i bilen. Ett par nätter gick väl bra men det var mycket obekvämt. Fördelen med detta var att vi vaknade tidigt och gav oss iväg till fina platser för att titta på djur och underbara klippmålningar i parkerna. Vi såg otroliga vattenfall med härliga små naturliga dammar där vi kunde bada, termitstackar som var dubbelt så höga som Milla, kängurur, fåglar av alla sorter, ödlor en del stora som små krokodiler, ormar och naturligtvis krokodiler. Det var en fantastisk resa och det var skönt att komma bort från båten några dagar.

Väl tillbaka i Darwin och ankarplatsen fortsatte bestyren med avresan. Vårt visa till Indonesien var klart och alla tullpapperen var också klara vilket gjorde att vi kunde tanka upp båten med skattefri diesel och bensin. Vi fick också en lista på vad vi kunde beställa från taxfributiken på flygplatsen vad det gällde alkoholhaltiga drycker. Nu är det klart med pappersexercisen och det återstår bara att få stämpeln i passet, hissa segel och ge sig av.

En dag hade Darwin 150 års jubileum. Detta skulle firas med stort fyrverkeri. Det var inte bara Darwins stad som köpt fyrverkeriartiklar utan det verkade som om alla invånarna i Darwin och dess omnejd hade köpt raketer. Stranden var full med människor som hade samlats för att fira och redan kl. 5 på eftermiddagen gick de första raketerna till väders och så höll det på tills klockan blev 19.00. Då var det dags för stadens fyrverkeri och det var ett fyrverkeri som hette duga. Det gick av stapeln från en pråm som låg ankrad i viken och fyrverkeriet höll på i nästan en halvtimme och jag har aldrig sett något liknande. Vi hade första parkettplatser där vi låg för ankar. Festligheterna höll hela kvällen och kl 22 gick den sista raketen till väders. Vi såg också flera bränder som startat tack vare felriktade raketer och nästa morgon kunde man läsa att brandkåren rykt ut för att släcka 91 bränder i Darwin med omnejd.

Varje dag kommer det in nya båtar som skall vara med på racet till Indonesien. Vi är två danska båtar, en norsk, en finsk och så vi från Sverige. Det kommer också in båtar som inte skall vara med utan seglar vidare till Christmas Island och sedan till Sydafrika. Bl.a. den svenska båten Northern Light. De som läser båttidningar känner mest igen den från bilden då Northen Light ligger fastfrusen i den arktiska isen och har alla segel satta.
Ett par arrangemang var vi med om genom organisationen, Sail Indonesia, bl.a. ett grillparty på Darwins Sailing Club och ett informationsmöte om seglingen till Indonesien. Vi bunkrade nu den sista maten som vi skulle ha med oss och väntar bara på avsesgling.

Vad kan vi nu säga om Australien. Vi har haft en fin tid här och träffat många goda, glada, hjälpsamma och trevliga människor här. Vi kan varmt rekommendera att segla hit. Det är inte fullt så krångligt att ta sig hit som det först verkar utan det går ganska smidigt att klarera in i detta land. Vädret är underbart med sol och värme och seglingen innanför barriärrevet och utefter Queenslands kust är förträfflig.

Nu väntar andra äventyr när vi seglar till Indonesien. Mer om detta kommer i vårt nästa resebrev.