2005-07-13 Corpach Scottland

Vi lämnade Peterhead Tisdag 5/7 en timme efter högvatten som hamnkaptenen sagt att man skulle göra. Klockan var då redan 13.45. Vi styrde mot Mc Duff som låg ca 6 timmar bort. Under vägen fick vi se valar 4 gånger, vi gissar på Vikval men är inte helt säkra. Under en och samma minut såg vi val, säl och en liten delfin (en annan art än dom vi sett tidigare) så man kan verkligen inte klaga på djurlivet här. Vi kom fram till Mc Duff vid 20 tiden och fick ligga i en fiskehamn med jätte långa förtöjningstampar med tanke på tidvattnet. Vi såg inte så mycket av Mc Duff allt vi hann med var att ta en öl på en av pubarna.

Klockan 10.30 lämnade vi Mc Duff och siktade på Lossiemouth. Vi kom fram vid 16.30 efter en iskall segling, kändes mer som oktober än juli. När vi seglade in såg vi att det fanns en fantastisk sandstrand bredvid staden så det första vi gjorde var att ta en promenad längs den. Stranden var säkert 1 mil lång och jätte bred med vit finkornig sand. På vägen tillbaka till båten köpte vi fish & chips som vi åt ute på en pir med havet som utsikt. Vi beslöt oss för att stanna i Lossiemouth en natt till och dagen efter låg vi på stranden och solade. Milla badade men vi andra tyckte det var aningens för kallt. När vi låg där såg vi delfiner som hoppade och plaskade utanför, ett riktigt skådespel. På kvällen frågade vi en fiskare om han ville sälja krabbor till oss men han sa att det var hans hobby så vi behövde inte betala någonting. Vi fick 4 st enorma krabbor med ändå större klor som vi kokade i vatten, salt, öl och Provanskakryddor (vi hade visst ingen dill med oss). Vi proppade i oss som om vi aldrig sett mat förr.

Fredag kl 10.00 seglade vi mot Inverness och början på kanalen. Det blev en del motorgång då vi hade motström och lite vind. Vi kom fram vid kl 20.30 och tyvärr stängde slussen redan kl 18 så vi fick snällt ligga och vänta tills nästa morgon. Klockan 10 öppnade slussen och vi kunde slussa dom 2 slussarna upp till Inverness Marina. När vi skulle lägga till såg vi en båt som vi kände igen från JRSK, det var The Spice II med Lollo och Kjell som vi haft väldigt trevligt med på eskadern i år till Saeby. Det blev ett kärt återseende med mycket att prata om. På kvällen grillade vi och Kjell och Lollo kom över på en Irish Coffie. Vi gick sen till en jätte mysig pub med uteservering och tog en öl.

Vi fortsatte att slussa uppåt på söndagen. 5 slussar sen var vi ute i Loch Ness, nu gällde det att ha ögonen öppna. Vi la oss för ankar i en bukt bredvid Urquhart Castle. Vi tog dingen dit och kollade, vi kände historiens vingslag. Dagen efter korsade vi Loch Ness utan att vara övertygade om Nessie existerar eller inte. Vi slussade och kom fram till Fort Augustus där vi tog en öl på en pub som heter The Loch Inn, känd från Björn Larssons bok Den Keltiska Ringen. Hans träffade en gammal kund som vi snackade med ett tag. Tisdagen gick ut på att slussa oss fram till Corpach men vi han inte med sista slussen innan stängningsdags så vi fick övernatta i Gairlochy. Vi stannade vid ett slott mitt på dagen så lite sightseeing blev det också. Nu har vi lyckats slussa oss fram till Corpach och ska sova här inatt. Vår utsikt är Scottlands högsta berg som heter Ben Nevis och är 1343 m högt. Stefan och Emma skall ta bussen in till en större stad som heter Fort Williams och kolla på bio i kväll och imorgon slussar vi ut ur dom två sista slussarna mot Oban och Whiskyöarna.