TRINIDAD 2007-01-05

Dagarna på marinan gick undan. Det var mycket jobb med att fixa för den nya motorn. Arbetet började på morgonen då det fortfarande var lite svalt och efter lunch fick man ta det lite lugnt för det vara alldeles för varmt att jobba i båten då.

Jag började med att riva ner inredningen i akterruffen för att jag måste dra nya slangar och de var av en grövre dimension så jag fick göra nya hål i skotten. Motorn är mycket smidigare än den gamla så det var till att bygga om motorbädden också. Det var en salig röra i båten. Det som var i akterruffen fick jag stuva om på andra platser i båten. I skansen var det fullt och halva förpiken också, så när jag vände mig om i kojen så stötte jag alltid till något.

Att bygga om motorbädden och installation av motorn anlitade jag en firma som heter Gittens Engine service. En liten firma som gjorde ett mycket bra jobb. Jag hade tur att jag kunde använda den gamla propelleraxeln samt propeller. Den sistnämnda behövde jag bara justera vinkeln på bladen. Allt var klart innan jul så jag trodde att jag kunde gå i vattnet mellan jul och nyår men propellern blev inte klar så jag kunde inte sjösätta förrän efter nyår.

Julafton kom med vad det innebär. Vi är ett antal skandinaver bestämde oss för att vi skulle träffas och fira julafton tillsammans. Det gjordes klart vad var och en skulle ta med sig av julbordets läckerheter. Jag ringde också ett telefonsamtal hem till familjen och fick prata lite med mitt barnbarn. De tittade på TV och väntade på tomten att han skulle komma.

När det senare dukades upp på julbordet fanns där skinka, köttbullar, sill, janssons frestelse, ägghalvor med räkor och rödkål. Alla hade gjort ett fantastisk arbete med att laga mat. Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans och det var inte förrän när man sent på kvällen kom tillbaka till sin båt som tankarna gick tillbaka till familjen och vännerna hemma i Sverige.

Mellandagarna gick åt till att fylla diesel i alla tankar och reservdunkar. Det blev ett antal promenader med dunkarna till bensinstationen vid bryggan. Vatten skall också fyllas med det väntar jag med tills dagen innan jag sjösätter. Det blir enklare för jag har vatten vid båten så jag ansluter en slang bara och fyller upp 400 liter vatten. Lite proviantering har jag också gjort men det måste kompletteras mer.

På fredag innan nyårsafton seglade jag ut med Emma och Stefan för att testa deras vindroder. Vi gick först rakt söder ut men det fanns ingen vind så vi vände och gick norr ut. Ut genom sundet och satte kurs mot Grenada. Så långt skulle vi inte men åt något håll skall man ju styra. Vindrodret gjordes i ordning och vi började trimma seglen. Efter några timmars testande fick vi vindrodret att styra på alla bogar. När vi nu lyckats med detta satte vi kurs tillbaka till Chaguramas och gick i Scottland Bay där vi skulle ligga över nyår.

När vi kom in låg där ganska många båtar men vi hittade en plats. Där låg Bonita och Siv från Danmark och Avannaa från Sverige samt ett antal båtar från Tyskland och Tinidad. Det var ganska sent på eftermiddagen när vi kom så det blev bara ett dopp innan solen gick ner. Det var mycket skönt att ligga här och lyssna till alla ljuden från regnskogen. Det var vrålapor, grodor och fåglar som hörders.

Nästa Dag kom Fru Larsen från Norge in och ankrade. Denna dag badades det mycket och lite finjusteringar gjordes på båten. På kvällen körde vi över till Fru Larsen och tog en sundowner samt satt och pratade.

På nyårsafton badade vi mycket. Jag ringde hem till Milla strax innan tolvslaget hemma och pratade lite samt önskade ett gott nytt år. Vi åt en sen middag innan vi körde över till Fru Larsen där vi skålade in det nya året. Det var ett fint skådespel att sitta i fullmåne och stjärnklar himmel och titta på fyrverkerierna runt omkring oss.

På måndagen efter lunch drog vi upp ankaret och körde tillbaka till Chaguramas. Vi fick en boj att förtöja Ace of Spades vid och när det var klart tog vi dingen och körde in till Power Boat där jag hoppade av för att fortsätta jobba på min båt efter helgen. Det hade varit en fantastisk nyårshelg, rikligt med avkoppling och umgänge i goda vänners lag.

På tisdag väntade jag på mekanikerna med som det är i Trinidad hade de beslutat sig för att ta ledigt till måndag. Arbetet på båten bestod i att fixa till det sista innan Milla kommer ner och det gör hon på lördag kväll lokal tid. Det skall bli roligt att träffas igen efter drygt två månader.