Caribien 4.

Här på marinan låg vi i 6 dagar. Dagarna gick snabbt med allt arbete som skulle göras. Vi målade botten, bytte styrvajrar, kollade riggen och gick igenom alla slangkopplingar. Det var en ganska kort tid egentligen men allt blev klart i tid. Kvällarna fördrevs med umgänge med andra seglare eller så tittade vi på film via datorn. Bl.a. såg vi Pirates of Caribien. Värmen var också ett problem. När vi ligger still så här på land så kommer inte vinden åt lika bra som den gör när man ligger för ankar men vi löste det med att låna en fläkt så vi fick cirkulation på luften.

Samtidigt som vi hade båten på land bokade vi flygbiljetter för hemfärden. Resan hem blir den 2 maj på eftermiddagen till London och sedan vidare till Landvetter den 3 maj på eftermiddagen. Ett bra arrangemang tycker vi. Tyvärr så vill inte tekniken alltid att det skall gå friktionsfritt utan korten strulade så vi fick åka till resebyrån 3 gånger innan allt löst sig.

Så kom dagen för sjösättning. Den skulle ske på eftermiddagen så vi åkte in till köpcentret och bunkrade mat och dryck. När detta var stuvat o klart kom kranen och lyfte båten till sjösättningsplatsen och Blue Marlin fick känna på sitt rätta element igen. När alla sling och selar var borta gick vi ut och lade oss för en boj. Vi skulle åka vidare nästa dag.

Den 15 april tog vi dingen och åkte in till emigration och customs. Här är det så att fast man är i samma land så måste man klarera ut från Trinidad och klarera in på Tobago. Klareringen klarades av och kl.11.00 avgick vi. Tanken var att vi skulle följa den norra kuststräckan till nordöstra hörnet av Trinidad och där vika av och segla mot Tobago. När vi rundade det nordvästra hörnet av Trinidad så fick vi vind, sjö och ström emot oss. Vi valde då att gå in i La Vache Bay för att avvakta till natten då vinden dör ut för att fortsätta för motor längs kusten. Det var tyvärr mycket skvalp i viken vilket gjorde att vi efter middagen lättade ankar och gick vidare. Vi hade sjö och ström emot oss och ingen vind så det var bara att fortsätta för motor. Inte blev det bättre heller när vi kom fram till det nordöstra hörnet utan det blev fortsatt motorgång hela tiden. Kl 12.30 den 16 april kom vi fram till Scarborough och vi släppte i ankaret. Efter ett tag kom Ace of Spades in och vi gjorde inklareringen tillsammans. Efter att ha ätit gick vi och lade oss tidigt för det hade varit ett jobbigt dygn.

Här låg vi ett par dygn och tog igen oss. Vi var ofta iland för det var en mysig by med trevliga människor. Det finns för det mesta sevärdigheter här från kolonialtiden. Här i Scarborough ligger Fort George. Vi passade också på att fylla en gasolflaska som blivit tom.

Nu var det dags att segla vidare. Målet var Store Bay. En fin bukt med härliga stränder och mycket hotell och restauranger. Nu är det inte att bara segla iväg hur som helst. Vi var tvungna att först klarera ut. Det är ungefär som om en turist från Caribien kommer till Stockholm och klarerar in här. För att kunna åka till Gotland måste han klarera ut från Stockholm och klarera in på Visby. Vill han sedan besöka andra platser på Gotland måste han tala om detta och klarera in och ut på dessa ställen.

När vi kommer fram till Store Bay ligger Freedom från Mariestad här. De hade kommit några dagar tidigare från Grenada. Det är söndag och då är det gatufest i en by som heter Buccoo och festen kallas Sunday School. När vi kom tillbaka från Buccoo hade Crux också kommit till Store Bay. I Store Bay hade vi ett antal trevliga dagar tillsammans. Vi var ute med en glasbottenbåt och tittade på korallreven där vi också badade och snorklade. Badtemperaturen är fantastisk och man vill bara ligga i vattnet och njuta. En kväll var vi bjudna till Crux på ärtsoppa med fläsk och det var mycket gott.

Dagarna flöt i ett lugnt tempo. Vissa dagar var man inne i byn och handlade diverse förnödenheter. Kvällarna fördrevs med umgänge med de andra båtarna, man tog en sundowner tillsammans i någon båt eller så hade man ett grillparty på stranden.

Efter ett tag var man nöjd med Store Bay och ville vidare. Den 27 mars avseglade vi mot en stad som hette Plymoth. Där ankrade vi upp i viken på eftermiddagen och vi var den enda båten där. På stranden som hette Turtle beach var ett strand där havssköldpaddorna gick upp och lade sina ägg på natten. Tyvärr sa fick vi inte se några där. På morgonen väcktes vi av att en fiskare tjoade och hojtade. När jag kom upp hade han lagt ut sitt nät runt vår båt. Detta fiskesätt bedrivs så att man från stranden ror ut ett långt nät i en stor bukt in till stranden igen och där står ett antal man och drar in nätet. När fiskaren skulle visa oss ut ur detta tyckte jag att jag kom in på för grunt vatten och vägrade fortsätta. Han blev mycket irriterad och rodde ut en bit för att hålla ner nätet så jag kunde passera över det. Alldeles i närheten fanns ett rev också och när jag skulle hålla ifrån detta så fastnade jag i hans nät. Vi var tvungna att skära loss oss med det resultatet att han krävde mig på 3000 kr för det förstörda nätet. Då vi var den enda båten i viken kände jag ett visst underläge mot alla fiskarna så jag fann det bäst att krypa till korset och betala. Det sved måste jag erkänna.

Därifrån fortsatte vi vidare norrut mot en vik som heter Man of War Bay. Byn heter Charlotteville. En otroligt mysig by som är som en by i Caribien skall vara. Härifrån gjorde vi utflykter i omgivningarna till bl.a ett vattenfall som vi badade i. Vägen dit gick igenom regnskogen med all dess ljud- och djurliv. Till helgen var det en stor årlig fisketävling där de tävlande kom in med fiskar som jag bara sett på bild tidigare. Finalen var på söndagen och då visades en Blue Marlin upp som vägde lite över 200 kg.

När vi var nöjda här vände vi stäven mot Trinidad igen. Vi avseglade kl. 03.00 på morgonen och tog en boj i Chaguramas hamn kl 14.00. En segling på 60 distansminuter. Vi hade en fin slör i ca 8 m/s och vindrodret styrde hela tiden. Vi satt bara och njöt av seglingen. Inklareringen hos emigration och customs gick smidigt och förtöjningen hos segelklubben gick också bra. Vi fyllde i de rätta papperen och betalade. Nu stod påsken för dörren och den firade vi tillsammans med de andra skandinaviska båtarna som ligger här för att göra i ordning båten.

En kväll åkte vi ut till en strand mot atlantkusten för att titta på de stora havssköldpaddorna när de kom upp på stranden för att lägga sina ägg. Det var fantastiskt att se dessa kolosser häva sig fram i sanden och gräva ett stort hål för att i detta lägga sina ägg. Sedan gräva igen det och maskera det för rovdjur eller andra fiender och därefter häva sig ner mot vattnet igen och simma ut i havet igen. Under äggläggningen var de som i dvala och man kunde klappa dem och forskningspersonal som fans på plats passade på att mäta och märka dem under denna tid.

De sista återstående dagarna gick åt till att få båten i ordning för vår hemfärd. Den 2 maj kl. 14.00 kom taxin och hämtade oss för att åka till Port of Spains flygplats. Nu är vi hemma i Sverige och kommer att vara det till den 30 oktober då vi åker ner igen för att fortsätta en ny säsong i Caribien.