12

Las Palmas-Puerto Rico 2005-11-11

Första dagarna efter det att Emma och Stefan lämnat båten var lite besynnerliga. Det var betydligt tystare, ingen gick i vägen och det fanns ingen extra hand när man behövde det. Vi hade gott om plats så vi tog tillfället i akt och stuvade om en del varor och prylar.

Att vänta hör tydligen till långseglarens vardag. Vi väntade på en ny autopilot som vi beställde på en av båttillbehörsbutikerna har i marinan. Under tiden fördrev vi tiden med upptäckter, shopping, gjorde nya markeringar på ankarkättingen, samt trevliga kvällar tillsammans med andra seglare som ligger här i Las Palmas.

På tisdag gick vi till affären men autopiloten hade inte kommit men vi fick besked att den kommer i mitten av nästa. Det var bara att gå till Marinkotoren och boka plats en vecka till. Milla var hos Towe på Sullamit och lånade symaskinen och fixade lite lagningar. På eftermiddagen gick vi in till staden och mailade. Emma och Stefan hade kommit fram till Port of Spain på Trinidad och skulle titta på en båt där. Den 12 oktober var det helgdag här i Spanien och allt var stängt. Vi ringde till Egon och bad honom skicka en ny gasregulator. Den jag har kärvar ibland och vi kan inte lita på den. På kvällen kom den norska båten Agape in och jag kunde få igen mina sandaler som jag glömde på bryggan i Funchal.

Vi fortsatte med att fylla på förråd och utrusta båten.Vi fick också post från Sverige vilket är mycket roligt, särskilt när det var med bilder på vårt barnbarn Havana.

På lördagen tog vi en busstur till Ikea. Vi skulle där inhandla ett par bäddmadresser. I värmen här så svettas man mycket och för att slippa tvätta dynorna så tvättar man bäddmadrassen istället. Ikea var precis som hemma fast något mindre. Vi kände igen de flesta namnen som bokhyllan ”Billy”, lampan ”skymning” och kudden ”gosa”. Dessutom hade de svenska matvaror som Felix krögarpytt, Findus kanelbullar, Kalles kaviar och Kavli räkost.

På söndag var det oro i lägret. Många började förbereda sig för avfärd och det blev många adressbyten så vi kan hålla koll på varandra. Svenska kyrkan öppnade för säsongen och vi var där och drack en kopp kaffe samt pratade lite med andra svenskar som bor här under vintern.

På måndagen seglade 4 båtar vidare och gasregulatorn kom tillsammans med brev hemifrån. Det är alltid kul med lite skvaller.

Tyvärr så lyser autopiloten med sin frånvaro och efter många turer till affären vi fick besked att den typen inte finns i lager längre. Jag fick visserligen ett generöst erbjudande om att köpa en annan autopilot men den skulle kosta över 12000 kr men jag skulle få 15 % rabatt på det priset. Jag tackade nej. På torsdag eftermiddagen träffade Milla PeGe och Pia från Grace och berättade om vårt dilemma. De hade en bekant som skulle komma ner på lördagen och de frågade honom om han kunde ta med sig en autopilot från Sverige. Jag ringde till Viking Yacht i Göteborg och de hade en sådan autopilot som jag ville ha. Den beställdes och min gode vän Bengt åkte och hämtade den samt lämnade över den till Pe Ge´s kompis som skulle resa ner.

Det är fantastiskt att var långt borta och ha goda vänner hemma som ser till att fixa det vi behöver så att vi seglare kan segla vidare.

På lördag eftermiddag kommer Pe Ge och hans kompis och överlämnar autopiloten. Vi lämnar omgående marinan för att lägga oss för ankar utanför marinan och invänta nästa dag då vi skall segla vidare söder ut. Vi startar vid nio tiden på söndag morgon och har en fantastisk fin plattläns ner mot Playa Ingles. Vi kör med full stor och spirad genua. Vi kommer fram till Arguineguin på eftermiddagen och ankrar upp i viken nedanför alla hotellen.

Vi ligger kvar här ett par dagar och träffa ett par goda vänner från Hönö, Anita och Björn som tar oss med på ett flertal utflykter bl.a marknaden i Arguineguin och till Mogan, en trevlig liten fiskeby. Vi gör också vandringar i de omgivande bergen. Ett fantastiskt kargt landskap med kaktusar och palmer. Milla har med sitt skissblock och det används flitigt på dagarna.

När jag tillslut får tid till att kolla autopiloten och göra de inställningar som skall göras upptäcker jag att det är ett fel på autopiloten. Efter ett par telefonsamtal till serviceverkstaden i Sverige får jag besked att det är bara att skicka in autopiloten igen. Kontakt tas med Pe Ge och hans kompis lovar att ta med den hem igen. Det blir att ta direktbussen till Las Palmas på fredag eftermiddag för på lördag morgon går flyget till Göteborg. Här nere får vi nu ligga ytterligare en vecka och vänta på en ny autopilot. Platsen är bra att ligga på för här skiner solen och det är varmt i vattnet så det blir mycket bad.

Efter en vecka kommer Rogers föräldrar ner och har med sig den nya autopiloten samt en gåva från Viking Yachting i form av ett Bruceankare. Autopiloten fungerar alldeles utmarkt och vi gör oss klara för avgång inom de närmaste dagarna.

Måndagen den 7 november kl. 17.00 drog vi upp ankaret för att segla till Gommera. I början var det ingen vind alls så vi började att gå för motor. Efter ca 3 timmar kommer vi in i axelerationzonen och fick vindar på mellan 11-15m/s. När de sedan ökade till 15-18m/s och topparna var uppe i 20 m/s och vi hade grov sjö så beslutade vi oss för att vända. Vi kom in till Puerto Rica kl. 24.00. Då upptäckte vi att det var diesel i kölsvinet. Jag hade skiftat bränsletank och returbränslet gick till tanken som var stängd och det blev övertryck i tanken med påföljd att det rann över i avluftningen. Efter ytterligare ett par dagar med sanering av båten förbereder vi oss nu för att segla till Cap Verde.

Tills vi hörs igen Milla och Hans

© Copyright s/y Blue Marlin