2005-10-08 Funchal Madeira – Las Palmas, Gran Canaria.

Dagarna i Funchal förflöt i lättjans tecken. Det var en del aktiviteter som vi var med på, en kväll spelades det beachvollyboll och det var tänkt som en turnering mellan Sverige, Norge och Danmark men då det var blandat med deltagare så blev det en vänskapsmatch med två mixade lag. Tack vare Olle från den danska båten Frigg som var sjukvårdare så blev det inga alvarligare skador. De olyckor som skedde tog Olle hand om på ett säkert sätt genom att utdela en ”Gammeldansk” som medicin. En dag så var det turismens dag och då var utflykterna gratis. Milla o Hans gjorde 2 st halvdagsutflykter till bl.a. ett madeiramuseum där de fick lära oss hur man gör madeira, hur många olika sorter det finns samt provsmaka ett flertal sorter.

Kvällen innan den Norska båten Bonanza skulle avresa mot Kanarieöarna hade vi ett grillparty på stranden. Det var 4 danska båtar, 3 norska och 4 svenska som deltog med tillsammans 30 personer i olika åldrar. Det var en mycket trevlig kväll med gittarspeln och sång.

På fredagen så jagade Hans o Milla ett tillstånd för att besöka ett par öar som ligger mellan Madeira och Kanarieöarna och som är naturreservat. Först gick de till fel ställe så det var bara att börja om och detta tog nästan hela dagen. Tillståndet fick de i alla fall. På kvällen så seglade Bonansa iväg och några av oss andra började förbereda oss själva för avfärd. Lördagen gick åt till att bunkra mat för 4 dagars resa, fylla vatten och diesel. Avresan bestämdes till söndag kväll och Emma och Stefan fick inte tag i någon lämplig flygbiljett utan seglar med till Kanarieöarna. På eftermiddagen var vi bjudna på barnkalas. Det var tvillingflickorna i den Norska Blue Marlin som fyllde 6 år. Kalaset hölls i en mycket fin park.

Så kastade vi tillslut loss från Funchal och satte kursen söder ut. Vi seglade 2 nätter och en dag och då siktade vi Salvages öarna som vi hade fått tillstånd att besöka. Men vilken besvikelse det blev när vi såg dessa öar. Det var två stora klippor som stack upp ur vattnet och det såg mycket ogästvänligt ut att gå iland där. Vi tittade på det genom kikaren och beslöt att vi hoppar över landstigningen utan ligger kvar ett par timmar för att vila och äta. Samtidigt kom Blue Marlin från Norge in i viken och ankrade också. När vi avseglade låg de kvar för att eventuellt gå iland. Efter ytterligar ett och ett halvt dygn kom vi fram till Kanarieöarna. Vi lade oss först för ankar utanför hamnen men nästa morgon gick vi in i marinan för det fungerar bättre att ligga vid en brygga när man är fyra personer ombord. Det blir inget tjiv om vem som skall ha dingen. Milla och Hans gjorde en tur på stan och gick på ett museum och tittade på ön historia. Det blir mycket promenerande när man är ute och seglar och kommer till storstäder som Las Palmas, Lissabon, Belfast och Dublin.

På lördag kvällen reste Emma och Stefan till London för att därifrån ta ett flyg till västindien där de skall försöka köpa en egen båt att segla med där. Från att i över tre månader ha varit fyra personer ombord blir vi nu endast två. Det kommer att bli ett tomrum efter dem då Milla o Hans kommer att fortsätta ensamma på sin segling. Vi kommer att träffas på Bequie och fira jul tillsammans vare sig de har hittat båt eller inte. Emmas och Stefans nya mailadress är emmastefan@gmail.com om ni vill ha tag på dem.

Här kommer vi nu att ligga ett par dagar för att invänta några reservdelar som vi behöver på vår fortsatta resa.