2005-09-27 Funchal Madeira

Innan vi lämnade Cascais bunkrade vi mat och diesel. Vi lämnade även in vår gamla autopilot i hopp om att dom skulle kunna fixa den. När vi skulle hämta den berättade dom att dom skulle ha 5.800 kr för några reservdelar som dom stoppat in (man kan köpa en helt ny hemma för ca 7.000 kr). Vi hade sagt till dom att inte laga den om det skulle bli för dyrt och 5.800 kr tyckte vi verkligen var för mycket. Vi valde att lämna autopiloten i affären och smet. Vi hissade segel och styrde mot Porto Santo, en ö innan man kommer till Madeira. Med 500 distans framför oss började vi våra vaktpass. Vi hade fina vindar som förde oss 120 distans dygnet. Det var dock en väldigt guppig färd med vågor som kom från alla möjliga håll. På det tredje dygnet fick vi delfinbesök. Dom var säkert 25 st och dom hoppade runt båten och gjorde konster. Vissa piskade med stjärten så att det stänkte på oss. Vi satt i fören i ca 30 minuter och njöt av skådespelet. I början på det fjärde dygnet mojnade det och vi valde att starta motorn. Vi gick för motor dom sista 24 timmarna och kl 7.30 var det land i sikte. Kl 15 hade vi kastat ankare i 25 gradigt vatten. Resan tog oss 4 dygn och 3 timmar. Vi badade äntligen i varmt underbart vatten, något vi inte varit bortskämda med tidigare. På kvällen åkte Stefan och Emma in och tog några öl med P-G, Mia och Bernardo (en svensk ensamseglare som vi träffade i Cascais). Efter några öl blev det disco där vi dansade oss svettiga till klockan 6 på morgonen.

Söndagsmorgon åkte Hans och Milla in till stan och åkte på en busstur runt ön. På kvällen grillade vi från båten och tog en promenad på piren. Även här målar båtarna sitt namn och vi såg flera som vi känner från JRSK. Måndag och Stefan och Emma valde att ta bussturen runt ön. På kvällen grillade Emma och Stefan på stranden med några norrmän. Äntligen hade det kommit några ungdomar som man kunde leka med.

Tisdag startade tyvärr med en härdsmälta och Emma och Stefan valde att mönstra av en stund så att vi alla kunde vara ifred och tänka över vår situation. Dom tog färjan till Madeira på tisdagkväll.

Emma och Stefan förflöt sina dagar med att promenera längst levader (levader är bevattningkanaler som man kan vandra längst, det är något som Madeira är väldigt känt för), åka linbana, kolla på bio, shoppa och bada. Madeira är vansinnigt grönt och vackert och det växer blommor man bara ser i blomsteraffärer. Att bo på hotell var en välkommen paus. TV på rummet som användes flitigt, egen dusch och en toa man kan spola ner pappret i.

Milla och Hans förflöt sina dagar med att promenera, gå på Columbus festival tillsammans med alla dom andra skandinaviska båtarna och måla Blue Marlin på piren.

Fredagskväll kom Milla och Hans fram till Funchal efter en härlig segling. Vi träffades på en restaurang och pratade. Dagarna på Madeira är fulla med aktiviteter. Vi åkte på busstur till västra sidan av ön och ett ställe som heter Porto Moniz. Där finns lavabassänger som man kunde bada i. Hans och Milla åkte till en botanisk trädgård och fick se alla vackra och fantastiska blommor som växer här.

På Madeira väljer tyvärr Emma och Stefan att mönstra av och resa på egen hand. Dom kommer antagligen att resa till Västindien ändå fast med flyg istället för båt och Hans och Milla seglar vidare mot Kanarieöarna som planerat. Det är aldrig roligt att bryta upp men nu väljer vi att se framåt istället och hoppas att vi träffas i Västindien runt jul.